Екологічні знаки на упаковках товарів (I частина).

Доброї пори доби Вам, шановний читачу.

Сьогодні ми поговоримо про частину інформаційних знаків, розміщених на упаковках товарів – екологічні знаки.

Напевне кожен пам’ятає з дитинства казку «Про сестрицю Оленку та братика Іванка». Якщо комусь не розповідали її батьки, то, ймовірно, Ви бачили мультфільм. Там є такий епізод, коли братика Іванка дуже мучила спрага і він вирішив напитись води з калюжі, сестричка Оленка його попередила: «Не пий – козенятком станеш!». Не послухався братик Іванко своєї сестриці…

Чи то настільки пити хотів, чи фільмів про вурдалаків надивився і забажав нових відчуттів, чи вирішив дослідити життя тварин зсередини, очима козла – історія про це замовчує. Але з того моменту пригоди в нього таки почались.

А все тому, що не можна що попало пити, а потрібно знати що саме ти вживаєш (їси чи п’єш), чи втираєш, чи з чим переш, чи з чим ти контактуєш, тощо. І не тільки ти, а й вся твоя сім’я. Ось не проконтролювала Оленка брата і поповнила популяцію чотирилапих домашніх улюбленців.

А якби купила воду в магазині, з екологічним знаком на пляшці, то й події в казці розвивались би по-іншому.

Отож, одним з підвидів інформаційних знаків, розміщених на упаковках товарів є екологічні знаки. Назва говорить сама за себе. Вони «розповідають» про те, що цей товар є екологічно чистим (чи відносно чистим) і, що його сміливо можна виробляти, використовувати та переробляти.

В 1992 році Радою ЄС були розроблені основні вимоги до екологічного маркування. Саме це сприяло використанню, а також виробництву та розробці товарів, які менше забруднюють навколишнє середовище починаючи від свого «народження» (виходу з заводу) та закінчуючи утилізацією.

Існує три підгрупи знаків у цій категорії, які свідчать:

  1. Про те, що продукція екологічно чиста та безпечна для природи, здоров’я і життя споживачів, їх майна;
  2. Про екологічно чисті методи виробництва та переробки продукції та тари;
  3. Про небезпеку для оточуючого середовища.

Поговоримо детальніше про кожну підгрупу.

1. Знаки, які інформують про те, що продукція екологічно чиста і безпечна для природи, здоров'я і життя споживачів, та їх майна.
Для отримання такого маркування компанія повинна пройти експертизу і довести екологічну безпеку та високу якість своєї продукції. На даний час у світі існує більше 30 різних екологічних знаків. Деякі з них наведені нижче.

знак название комментарий

«Miljomarkt»  або«Белий лебідь»

Знак означає відповідність товару скандинавським екологічним нормативам. Продукт з цим знаком, не містить шкідливих людині і природі речовин, легко утилізується.

«Блакитний ангел»

Перший і найстаріший у світі екологічний знак для товарів і послуг, створений в 1977 р.

«Квітка ЄС»

Цей знак єдиного екомаркування відповідно до вимог ЄС, як і знак "Блакитний Ангел", говорить про екологічність продукту і ставиться на упаковці двома кольорми: зеленим і блакитним або чорним на білому тлі. Він не поширюється на харчові продукти і ліки, ним маркуються товари, віднесені до небезпечних, але які використовуються при дотриманні обмежувальних умов або в допустимих межах.

 

«Листок життя»

Перше російська екомаркування. Система добровільної екологічної сертифікації «Листок Життя» була розроблена Санкт-Петербурзьким екологічним союзом в 2001 році.

«Екологічний сертифікат відповідності»

Орган сертифікації «Міжнародний екологічний фонд» (ОС «МЕФ»), акредитований в Системі обов'язкової сертифікації за екологічними вимогами.

«Green Seal»

«Зелена Печатка»

Екологічний знак Європейського співтовариства.

«Екологічно безпечний продукт»

Російський екологічний знак. Інформує про натуральну та екологічно безпечну продукцію найвищої якості, а також впровадження найкращих існуючих технологій для виробництва такої продукції.

«ISO 14001»

 

Є способом демонстрації організацією своєї прихильності до виконання екологічних вимог перед своїми клієнтами.

«Екологічний вибір»

Канадський екологічний знак.

«Ecogarantie»

Бельгійський стандарт Ecogarantie призначений для екологічно чистих продуктів. Ecogarantie розробив суворі стандарти для засобів особистої гігієни, косметики, чистячих і миючих засобів. Критерії сертифікації: Використання тільки органічних, мінеральних і рослинних компонентів; Ретельний відбір мінеральної сировини; Рослинна сировина ретельно контролюється щодо свого виробництва; У виробництві не використовується: ГМО та сировина на нафтохімічної основі; Продукти мінімально впливають на навколишнє середовище; Досліди над тваринами при створенні продуктів не проводяться; У процесі використовуються екологічно чисті процеси; Крім того, проводиться постійний контроль з боку незалежних експертів.

«Эко-знак»

Еко-знак японської асоціації з охорони навколишнього середовища.

«Panda WWF»

Належить Всесвітньому фонду дикої природи - однієї з найбільших незалежних міжнародних природоохоронних організацій, що працює більш ніж в 100 країнах світу. Головна мета - збереження біологічного розмаїття Землі. Знак "Панда WWF" очолила десятку лідерів серед "символів тисячоліття".

«Сприятливий вибір для навколишнього середовища»

Знак екомаркування Шведського Товариства Охорони Природи (Swedish Society for Nature Conservation - SSNC). Зараз SSNC бере участь у Екомаркування товарів з 13 різних груп: миючі засоби, засоби для виведення плям і відбілювачі, туалетні очищувачі, засоби для посуду, пральні порошки, мила і шампуні, папір, серветки, а також текстиль, електрика, електрообладнання, пасажирський транспорт, товарні перевезення.

«ЕКО»

Знак казахстанських і зарубіжних товарів, що поставляються до Республіки Казахстан. Екознак «ЕКО» свідчить про те, що при виробництві такого товару контролюються і по можливості мінімізуються всі види шкідливого впливу на навколишнє середовище, а також, що сам товар зазнав мінімального шкідливого впливу.

«SSNC»

Экомаркировка Шведского общества охраны природы (SSNC). Оно разработало систему экомаркировки «Благоприятный для окружающей среды выбор», символом которой является ястреб – логотип SSNC. Сейчас SSNC участвует в экомаркировке товаров из 13 различных групп: моющие средства, пятновыводители и отбеливатели, туалетные очистители, средства для посуды, стиральные порошки, мыла и шампуни, бумага, салфетки, а также текстиль, электричество, электрооборудование, пассажирский транспорт, товарные перевозки.

 

«Зелений журавлик»

Ставиться на упаковках, етикетках різноманітних продуктів, товарів, виробів, матеріалів та інформаційних носіях організацій, які надають послуги.
Він підтверджує екологічну перевагу та безпеку маркованої ним продукції, що пройшла екологічну сертифікацію та контроль за дотриманням вимог екологічних стандартів на усіх етапах життєвого циклу.
Під знаком розташовується код екологічного стандарту на відповідність якому пройшла сертифікацію маркована ним продукція.
Орган з екологічного маркування забезпечує нагляд за сертифікованою продукцією протягом терміну дії сертифікату.


За звичаєм, наведемо приклад екологічного знака на реальному товарі. Для цього візьмемо "Засіб для миття вікон W5eco спрей 1000ml" і розглянемо зображення на фронтальній його частині.

Відразу кидається в очі вже відома Вам «Квітка ЄС», яка є знаком єдиного екомарккування відповідно до вимог ЄС, і говорить про екологічність продукту. Він не поширюється на харчові продукти і ліки, ним маркуються товари, віднесені до небезпечних, але використовувані при дотриманні обмежувальних умов або в допустимих межах. Цю інформацію Ви черпаєте з наведеної вище таблиці і сміливо купуєте даний засіб європейської якості і гарантії з чистою і спокійною совістю.

Поняття екологічної чистоти продукту і упаковки, за словами деяких фахівців, не варто ідеалізувати. Швидше за все, мова йде про відносність екологічної чистоти, меншу чи більшу міру впливу на екологію. Але все ж не можна ігнорувати екологічне маркування.

У наступній статті "Екологічні знаки на упаковках товарів (II частина)" ми продовжимо розгляд першої підгрупи екологічних знаків. Конкретно зосередимося на таких підвидах екологічного маркування: маркування, що інформує про вплив на озоновий шар, маркування продуктів харчування, маркування косметики, маркування електроніки та побутової техніки.

Читаючи інші статті на сайті «Хмарка», Ви також зможете ознайомитися з цікавою і корисною для Вас інформацією.

Як казав колись Карлсон, який живе на даху: «Потрапиш до вас у будинок - навчишся їсти всяку гидоту». Тому не привчайте себе і своїх близьких користуватися сумнівною продукцією. Купуйте якісний товар, шукайте на ньому екологічне маркування і будьте впевнені, що, будучи людиною, після його застосування Ви ніколи не перетворитеся на когось іншого. :)

Вдалих Вам покупок екологічно чистих товарів.

Джерело: за матеріалами друкованих та електронних видань.

Коментарі (1): Екологічні знаки на упаковках товарів (I частина).

Людмила 14 липня 2015, 12:42

Шановна Хмарко! Дякую за таку доречну і так потрібну, інформацію нам-споживачам! Дуже важко орієнтуватися та надати перевагу якомусь продукту чи матеріалу без належних знань. Адже і своє здоров*я бережеш, і потомкам хочеться передати чисте майбутнє.. то ж ще раз щиро вдячна за підказки!!!!

Залишити відгук

Ваше ім'я

Ваш E-mail

Коментар

Інші статті
  • Екологічні знаки на упаковках товарів (II частина).

    У цій статті ми продовжуємо розгляд першої групи знаків. Мова піде про наступні підвиди екологічного маркування: маркування, що інформує про вплив на озоновий шар, маркування подуктів харчування, маркування косметики, маркування ...

  • Екологічні знаки на упаковках товарів (III частина).

    Сьогодні ми продовжимо розмову про другу і третю підгрупи екологічних знаків, розміщених на упаковках товарів. Це завершення теми, розпочатої в статтях "Екологічні знаки на упаковках товарів (I частина)" і "Екологічні ...

  • Експлуатаційні знаки

    Сьогодні поговоримо про експлуатаційні знаки, які є підгрупою інформаційних знаків. Експлутаційні знаки - це маркування, що вказує на способи поводження з товаром і з упаковкою, на способи догляду за товаром, ...